JULGRYTAN SYNS OCKSÅ UTE I VÄRLDEN

Julgrytan är också internationellt sett Frälsningsarméns viktigaste insamling. I alla länder används de insamlade medlen till lokal social hjälp. Ute i världen är insamlingen bättre känd under namnet Red Kettle, röda grytan. Red Kettle-kampanjen är en av världens äldsta och mest kända kampanjer för kapitalanskaffning. Man kan se grytor i Sydkorea, Japan, Chile och överallt i Europa. Insamlingen genomförs lokalt i över 30 länder. Selena Gomez, Keith Urban, Beyoncé och Enrique Iglesias har varit grytvakter eller insamlingssponsorer.

Världens största julgryta väcker människor att donera i New York. I år ärhjälpbehovet extra stort p.g.a. coronaviruspandemin. I Förenta staterna, påTimes Square i New York finns en rekordstor julgryta, som symboliserar detrekordstora behovet i Förenta staterna. Läs mer

Dallas Cowboys organiserar årligen på tacksägelsedagen en Julgrytskampanj Kick Off-spelet, där artister av toppklass uppträder för Julgrytan. Årets artist 2020 Kane Brown uppträdde på AT&T-stadion i en förinspelad konsert på tacksägelsedagen. Läs mer. Ellie Goulding, som fått ett Grammy-pris och som sålt många Platinum-skivor uppträdde i en direktsänd konsert på tacksägelsedagen 2019. Under sändningen uppmanades amerikanerna att donera till Red Kettle-kampanjen, vilken hjälper genom att erbjuda skydd och måltider åt hemlösa och hungriga, leksaker åt barn och hjälpprogram åt miljontals människor, som behöver stöd året om. Läs mer.

De senaste åren (2017 & 2018) har Coca Cola utfört tillsammans med australiska Frälsningsarmén en bussturné ”If feels good to give”. Coca Cola-bussen reser runt städerna i Australien och påminner människor om julens magi och om hur gott det känns att hjälpa. Läs mer.